fbpx

2014: De binnenkant is de nieuwe buitenkant

We horen van verschillende kanten: de markt trekt weer aan. Klinkt mooi, maar is dat wel zo? Het is hooguit zo dat de oude markt weg is en dat er een nieuwe markt voor terug aan het komen is. Want wat is ‘de markt’ dan eigenlijk? De markt is een samenhang tussen datgene waar behoefte aan is en wat daar aan aanbod tegenover staat. En als de behoefte verandert moet je daar als aanbieder op inspelen.

Kijkend naar de markt van detachering van specialisten zijn grote veranderingen gaande. Aan de kant van de klant zie je de vraag naar gespecialiseerde partijen toenemen. Partijen die meedenken in een oplossing in plaats van aantallen mensen. ‘Preferred supplierships’ worden massaal afgeschaft. En terecht. Wat is het nut om je voor een periode van 3, 4 of 5 jaar te verbinden aan een leverancier van personeel, terwijl je niet zeker weet of de kwaliteit wel goed blijft. Als de warme bakker een dag geen lekker brood levert is dat te overzien. Maar als dat 3x achter elkaar gebeurt komt mijn brood echt wel ergens anders vandaan. Kortom, de klant verwacht continu kwaliteit en daar hebben we als leveranciers maar aan te voldoen. Net als vroeger.

Ook arbeidsverhoudingen zijn volledig veranderd. Soepeler ontslagrecht is bedoeld om bedrijven uit dreigend zwaar weer te houden, maar wordt anderzijds ook misbruikt door bedrijven die onder druk van aandeelhouders even snel cijfers moeten oppoetsen. Het vertrouwen in werkgevers heeft daardoor de afgelopen jaren een flinke deuk opgelopen.

Daar staat tegenover dat ook aan de werknemerskant het een en ander gaande is. Doordat ‘de markt’ (daar is ie weer) aantrekt, durven mensen weer te solliciteren. Prima, verandering is goed. Maar kijk wel goed wat bij je past. Teveel mensen willen ergens anders heen omdat hun huidige werkomgeving ze geen bevrediging/geen uitdaging/geen financiële voortgang/geen kans om door te groeien/ overige* (streep door wat niet van toepassing is), biedt. Maar waar ga je dan heen? Ergens anders heen is dan een vlucht van het bestaande in plaats van een keuze voor je passie.

Denk dus goed na over wat je wil en wees daar ook eerlijk over naar jezelf. Dat adviseer ik werkgevers en werknemers. De binnenkant is namelijk de nieuwe buitenkant. Zeg wat je graag wil, zeg wat je kan bieden en er gaat een wereld voor je open. Dat doe je prive, dus waarom zou je dan wel concessies doen in zakelijk verband. ‘What you see is what you get’ is het nieuwe credo. Beloof wat je doet en doe wat je belooft! En wees daarbij jezelf. Dan hoef je ook niet te onthouden wat je de vorige keer verzonnen of overdreven hebt. Het leven is geen trucje. Het leven, dat ben je zelf.

Ik neem het me in ieder geval voor. Ik zal 2014 aanvliegen volgens het principe ‘de binnenkant is de nieuwe buitenkant’; Dít ben ik, dít is ons bedrijf en dít zijn onze gepassioneerde specialisten. En dan werk ik ook het komende jaar weer graag samen met preferred customers en met preferred employees en partners. En dan ben ik op mijn beurt graag uw preferred leverancier (met een opzegtermijn van één dag want dat houdt ons scherp) en jouw (toekomstige) preferred werkgever.

Hele fijne feestdagen en denk goed na over je toekomst. Je hebt er maar één namelijk.

Jan Huberts
Partner