fbpx

Blog: Met deze 6 gouden tips maak je als IT-beheerder het verschil

Als IT-consultant hou ik van uitdagingen, nieuwe dingen leren, klanten blij maken en verrassen met een oplossing die misschien niet voor de hand ligt. Zo heb ik afgelopen jaren ervaren hoe je door de juiste aanpak het uiterste uit een opdracht haalt, met een blije klant als resultaat. En die aanpak deel ik graag door middel van 6 gouden tips, waarbij ik steeds voorbeelden geef uit mijn laatste opdracht bij de dochtermaatschappij van een grote Nederlandse organisatie.

Door: Robert Ploeg

Tip 1: Zie kansen

De betreffende opdracht leek in eerste instantie niet erg uitdagend. Het was een tijdelijke rol door het wegvallen van een beheerder bij een middelgrote organisatie met 1400 gebruikers. Maar tijdens het intakegesprek ving ik meerdere signalen op, die voor mij bevestigden dat dit wel eens een hele mooie opdracht kon worden. Een van die signalen was bijvoorbeeld dat we te maken hadden met een zeer complexe omgeving, met volop ruimte voor optimalisatie. Na doorvragen en goed luisteren tijdens het gesprek, concludeerde ik dat er volop kansen waren om het verschil te maken.

Tip 2: Bekijk altijd de positieve kant van een opdracht

Sinds 3 jaar was de organisatie in beweging om het gehele IT-landschap (IT-beheer, infra en hardware) bij de moedermaatschappij te laten landen. Door interne ontwikkelingen op resources droeg ik al snel alleen de verantwoordelijkheid voor 110 servers, bedrijfskritische centralized storage, 1400 gebruikers en 24/7 support. Een enorme uitdaging en laat dat nou toevallig net iets zijn waar je mij blij mee maakt.

Tip 3: Breng structuur aan

Ik startte dus als beheerder. Echter waren de situaties, de business en de applicaties met al haar interfaces dusdanig complex dat ik in overleg met de klant eerst een helicopterview heb verschaft. Daarna heb ik een beheerstructuur aangebracht en zaken in kaart gebracht. Dit gaf rust en overzicht. Niet alleen voor mijzelf, maar ook het management was er blij mee. Vanuit die basis creëerde ik zelf de kans om door te gaan als consultant. Een goede beheerder is er tenslotte eentje die zich door zijn eigen inspanning min of meer overbodig maakt.

Tip 4: Werk met gedegen risico-analyses

De volgende stap was het maken van risicoanalyses en PVA’s. Door de complexiteit en de aanwezige risico’s was dat in mijn optiek hard nodig en een belangrijke basis voor de migratie die in de toekomst plaats zal vinden. Intussen hield ik de huidige IT-infra draaiende en werkte ik aan versteviging van security. Na het presenteren van mijn risicoanalyses aan het IT-management, werd budget vrijgemaakt voor de storage vervanging en voor het compliant worden met Microsoft licenties. Dit was natuurlijk nog steeds in lijn met de wens om IT-infra en beheer te migreren naar de moedermaatschappij.

Tip 5: Zorg voor concrete doelen én resultaten

Het definiëren van doelen helpt je om focus te houden en resultaten te bereiken. Bij ResultaatGroep noemen we dat de R1 Methodiek. Door in overleg met de klant heldere doelstellingen te definiëren en KPI’s, weet je ook wat je van elkaar kunt verwachten en dat is prettig samenwerken. In mijn opdracht hadden we de doelstelling om de infra en storage te verstevigen en veilig te maken en SQL clustering te implementeren. Het resultaat van die behaalde doelstellingen was dat we (na jaren) een server reboot konden uitvoeren, SQL maintenance eindelijk mogelijk was op het nieuwe SQL cluster, SCOM goed ingericht kon worden en er daardoor maandelijkse updates rondes op test en in productie gedaan konden worden.

Tip 6: Creëer zelf je volgende stap

Ik kon het beheer met een gerust hart overdragen aan mijn nieuwe beheer collega om zelf volledig in de rol te stappen waar ik mij het beste in voel, namelijk die van senior consultant. In die rol was ik vervolgens betrokken bij grote projecten en maakte ik zeer gewaardeerde infra- en applicatieplaten ten behoeve van de platform- en infra-migratie naar de moedermaatschappij.

Tot slot

Het resultaat moge duidelijk zijn: na wat aanvankelijk een onmogelijke klus leek, hebben we het na een paar jaar hard werken toch voor elkaar gekregen om de omgeving klaar te maken voor de migratie.
Naast bovenstaande praktische tips is het ook extreem belangrijk dat je te allen tijde probeert je de bedrijfscultuur en business eigen te maken, zelfs al staat deze ver weg van jouw IT-gedachte. Houd oren en ogen open en stel communicatie en regelmatig afstemmen voorop. Dat is ook in lijn met de R1-methodiek die we bij ResultaatGroep hanteren.

Vaak draait het om het creëren en pakken van kansen, die in lijn zijn met de wensen van de opdrachtgever. Door deze werkwijze creëer je vertrouwen, omdat jij laat blijken de business en cultuur van de klant te begrijpen. Als het je uiteindelijk lukt om IT-management een goede afweging te laten maken door jouw input en advies, dan is dat voor jou een mooie overwinning maar ook zeker voor de klant van enorme toegevoegde waarde.

Over ResultaatGroep

Wil jij als IT-er kennismaken met ResultaatGroep? Kijk dan eens naar onze vacatures of neem contact op met Gerrit Bakker via gerrit.bakker@resultaatgroep.nl of telefonisch via 085-2015084.