Blog: Citrix Virtual Apps & Desktops LTSR versus CR

Door: Tom Gordebeke

Begin maart heeft Citrix weer een nieuwe Current Release (CR) van Citrix Virtual Apps & Desktops 7 uitgebracht, Current Release 2103.
In de praktijk krijg ik regelmatig de vraag wat het verschil is tussen Current Release (CR) en de Long Term Service Release (LTSR) en voor welke versie men moet kiezen. Deze keuze hangt af van de behoeften en eigenschappen van de organisatie. Beide service streams hebben hun voor- en nadelen. In dit blog leg ik uit wat de verschillen zijn en welke keuze het beste bij jouw organisatie past.

Wat is LTSR en CR?

Zoals gezegd staat LTSR voor Long Term Service Release. De allereerste release die Citrix als zodanig bestempelde was destijds XenDesktop 7.6 (2016). De LTSR komt eens in de 2 tot 3 jaar uit en is ideaal voor ‘grote’ productie omgevingen die gedurende een langere periode in dezelfde staat moeten blijven. Dat betekent voorspelbaarheid en minder veranderingen binnen een vastgestelde periode, minder ingewikkelde upgrades, minder onderbrekingen en minder kans op problemen met applicaties door het upgraden van je Citrix onderdelen. Updates en bugfixes worden bij LTSR gepatcht in de vorm van periodiek uitgebrachte Cumulative Updates (CU).

Hieronder staat de lifecycle strategie voor Citrix Virtual Apps & Desktops LTSR weergegeven.

Waar de LTSR eens in 2 tot 3 jaar uitgebracht wordt, komt de CR daarentegen een paar keer per jaar uit en is daarmee meer gericht op organisaties die in staat zijn om meerdere keren per jaar de nieuwste versie te implementeren. Dat vereist flexibiliteit van de organisaties vooruitstrevendheid. Met de nieuwste CR versie beschikt een organisatie over de nieuwste updates en features zodat er gebruik gemaakt kan worden van de nieuwste functionaliteiten.

In onderstaande tabel wordt een vergelijking gemaakt van beide releases.

Citrix Cloud
Naast de LTSR en CR is er tegenwoordig ook een derde optie, namelijk de Citrix Cloud. Met Citrix Virtual Apps and Desktops Service zet Citrix in op de Cloud. De service maakt onderdeel uit van het Citrix Cloud Platform. Het platform wordt beheerd door Citrix en daarmee ontvangen gebruikers als eerste alle bugfixes, updates en nieuwe functionaliteiten. Dit wil zeggen dat organisaties zich dus niet meer bezig hoeven te houden met het updaten van de Citrix backend. Hierdoor is er meer tijd om te kunnen innoveren.

Conclusie
De keuze maken tussen LTSR, CR of Citrix Cloud is voor elke organisatie anders. Grotere organisaties met een complex IT-landschap zullen eerder voor de LTSR versie kiezen. Dit laat hen toe om upgrades ruim op tijd te plannen. Dit betekent echter niet dat je als organisaties stil kunt zitten, want de omgeving moet wel up-to-date blijven met de laatste CU. Dat zijn belangrijke updates in het kader van veiligheid en de laatste bugfixes, maar ook omdat Citrix alleen support levert aan organisaties die de laatste CU geïnstalleerd hebben.
Wanneer je als organisatie de voorop wil lopen met de nieuwste functionaliteiten of een bepaalde functionaliteit nodig hebt die niet in de LTSR versie zit, zal je kiezen voor CR.
Mocht men doorlopend gebruik willen maken van de nieuwste features en Citrix niet zelf in beheer willen nemen, dan zou je voor Citrix Cloud kunnen kiezen. Cloud moet dan wel geaccepteerd zijn binnen de organisatie.

Over ResultaatGroep
ResultaatGroep levert IT expertise op het gebied van cloud, security, infrastuctuur en workspace. Als partner van Citrix hebben wij uitgebreide expertise op het gebied van Citrix releases en Citrix Cloud. Heb je daar vragen over of heb je hulp nodig bij de keuze van een Citrix release? Neem dan contact op met Romy van Ooijen via +31642167752 of romy.vanooijen@resultaatgroep.nl. Zij zal je in contact brengen met een van onze Citrix specialisten.

Bron: Lifecycle Milestones for Citrix Virtual Apps and Desktops – Citrix