fbpx

Johan.

Met het recente overlijden van Johan Cruijff zijn ook een aantal van zijn legendarische uitspraken weer opgediept. Waarom weet ik niet, maar vandaag was mijn zoon samen met zijn neef er een aantal aan het opnoemen. Om en om en dan kijken wie er de meeste weet. “Als wij de bal hebben, kenne zij niet scoren” en “elk nadeel heb zijn voordeel” natuurlijk. Maar er kwam er ook een voorbij die me aan het denken heeft gezet: “voetbal is simpel, maar het moeilijkste wat er is is simpel voetballen”.

Door: Johan Hopman

imageMijn gedachten dwaalden af en ik begon daar eens verder over door te denken. Is het in de IT eigenlijk niet net zo? “IT is simpel, maar het moeilijkste wat er is is IT simpel te doen”. Want wat een geklooi is het af en toe en wat gaat er soms toch veel mis tijdens of na implementatie en overdracht. En dan komt toch de vraag op: maken we het allemaal niet veel te complex?

Dat laatste is een vraag die we ons steeds opnieuw (moeten) stellen. Hoe complex iets uiteindelijk wordt is in sterke mate afhankelijk van de (functionele) behoefte van de klant. Vaak is het zo dat de complexiteit van de geboden oplossing toeneemt als het aantal eisen waaraan de omgeving moet voldoen groeit. Maar…aan de (functionele) behoefte van de klant kunnen we toch niets veranderen? Of toch wel? Nu komen we bij de kern.

Want hoe wordt die behoefte bepaald? In vrijwel alle gevallen – en zeker als het aan ons als Resultaatgroep ligt – bepaal je die behoefte als IT-dienstverlener samen met je klant. De IT dienstverlener weet als geen ander wat de technische en functionele (on)mogelijkheden zijn en kan de klant daarmee voeden om zodoende achter die behoefte te komen. En daarin zit hem nu net de valkuil. Want nog veel te vaak voeden we de klant vanuit een technische achtergrond (welke producten hebben we ervaring mee) en veel te weinig kijken we naar wat er nu echt nodig is (kan het ook met een eenvoudiger product wat we misschien nog niet zo goed kennen).

Er is natuurlijk niets mis met het werken met producten en oplossingen die je goed kent en vaker hebt neergezet. Maar IT is wel maatwerk. Dubbel maatwerk eigenlijk. Niet alleen moet de geboden oplossing goed aansluiten bij de klantbehoefte, vaak moet het ook beheerd worden en gaan landen in een bestaande lijnorganisatie. En dat is de tweede valkuil. Een mooie omgeving neerzetten die als een zonnetje draait maar waar de beheerders geen kaas van hebben gegeten…dat gaat letterlijk niet werken.

Ik kan hier natuurlijk gaan vertellen dat we deze valkuilen bij Resultaatgroep allemaal al hebben dichtgegooid en er niet meer intrappen…maar liever vertel ik eerlijk dat we hierin nog elke dag bijleren. We kennen inmiddels een aantal succes stories, maar er zijn ook dingen misgegaan. Wat ik wel met stelligheid kan zeggen is dat we oprecht willen en er elke keer 100% voor gaan dat het eindproduct iets is van onze klant en ons samen.

Want zoals die ander Johan ons ook ooit leerde: “Winnen doe je met z’n allen”.