fbpx

Blog: LinkedIn, zo werkt het dus?!

Op donderdag 6 april 2017 heb ik samen met mijn collega’s via ResultaatGroep een “Masterclass LinkedIn” gekregen. Deze werd verzorgd door Richard van der Blom van het bedrijf Just Connecting.

Door: Ijaz Shaik Soeltan

Een lesje LinkedIn? Dat had ik niet nodig dacht ik. Het is toch alleen oude klasgenoten opzoeken en spam ontvangen van (sommige) recruiters? Niet dus. LinkedIn is zoveel meer dan waar de meeste mensen het voor gebruiken en dat heb ik gemerkt.

We kregen een lesje “selling yourself”, oftewel: hoe maak je jouw profiel zo duidelijk en opvallend mogelijk voor opdrachtgevers en/of collega’s. De eerste stap: Kijken naar een logische volgorde en indeling. Dit houdt in dat er naast onze werkgever (ResultaatGroep) ook aandacht wordt geschonken aan waar je momenteel een project uitvoert en wat je hier doet. Net als mijn collega’s had ik dit dus niet of niet volledig ingevuld. Ik heb netjes vermeld dat ik tot op heden in dienst ben bij ResultaatGroep, maar je kunt niet aflezen waar ik op dit moment mee bezig ben. Richard gaf aan dat het belangrijk is dit goed te vermelden zodat toekomstige collega’s en klanten direct zien waar je je momenteel mee bezig houdt.

Wat ook belangrijk is, is de zogenoemde header. We hadden allemaal braaf onze werkgever staan en een aantal opleidingen of certificaten maar ook hier geen duidelijke koppeling naar wat we nu aan het doen zijn. Richard gaf aan dat dit een pakkende binnenkomer moet zijn met kort en bondig beschreven wie je bent, wat je functie is en waar je momenteel je functie uitoefent.

Stap twee: Wat kun je? Net zoals bij een CV kun je op LinkedIn aangeven wat je sterke punten zijn. Dit is een erg breed begrip. Van specifieke IT kennis zoals Xenapp tot het bakken van een tosti… alles is op te geven. Alleen is dit niet voldoende. Zonder teveel op details in te gaan komt het er op neer dat je eigen netwerk invloed heeft op hoe “goed” jij bent. De eerder genoemde sterke punten/skills kunnen door je netwerk worden erkend en hoe meer mensen dit doen des te beter de skill ook daadwerkelijk als één van je sterke punten wordt aangemerkt. Hierbij gelden ook de “endorsements” ofwel je referenties. Hoe meer referenties, hoe beter en hoe sneller je gevonden kunt worden.

Tot slot kregen we te zien hoe een recruiter te werk gaat, iets wat voor mij en mijn collega’s zeer interessant was. We kregen te zien hoe specifiek er gezocht kan worden naar kandidaten middels een zeer uitgebreid zoekfilter en hoe de bepaalde steekwoorden op je eigen pagina zorgen voor een hogere vindbaarheid. Niet, dat we zitten te wachten op recruiters, maar als potentiele opdrachtgevers ons zo beter kunnen vinden is dat prima.

Na deze masterclass te hebben gedaan kan ik zeggen dat ik LinkedIn veel professioneler kan en ga gebruiken. Er zit zoveel meer in dan je op het eerste oog ziet en je kunt er daardoor veel meer uithalen.

Voor iedereen een aanrader!