fbpx

Onze kernwaarden – #1: Zelfwerkzaamheid

ResultaatGroep wordt gekenmerkt door haar unieke cultuur. Deze bewaken we door het volgen van onze negen doelstellingen en door ons te houden aan de negen, samen opgestelde, kernwaarden. Eén daarvan is: zelfwerkzaamheid.

Door: Jan Huberts

Kort geleden zat ik in een restaurant in mijn geliefde woonplaats IJsselstein. Omdat ik tot de categorie ‘niets wil ik missen, want daar is het toch voor’ (H. van der Lubbe) behoor, namen mijn vrouw en ik na het eten plaats aan de bar om nog wat te drinken. Nadat de laatste gast —op ons na dus— het restaurant had verlaten, kropen bediening en keukenpersoneel naast ons op de krukken voor een afzakkertje en het doornemen van de werkdag.

Uit de keuken kwam alleen nog het geluid van tegen elkaar tikkend serviesgoed, veroorzaakt door de jongste medewerker in de spoelkeuken.

Wat opviel was dat het gesprek vooral ging over gedrag van de gasten. De een was nogal langzaam geweest met bestellen, een ander stel bestelde hun drankjes steeds om en om waardoor het personeel twee keer zo vaak moest lopen en die vrouw die de hele tijd met haar vinger omhoog zat om geholpen te worden had toch ook wel gezien dat iedereen het heel druk had?

We raakten aan de praat en ik vroeg wat men eraan had gedaan om de man te helpen die zo langzaam was met bestellen. Door bijvoorbeeld te vragen waarvan mijnheer nu wel of wellicht juist niet hield. Of door voor te stellen iets meer bedenktijd te geven. En degenen waarvoor de bediening steeds moest blijven lopen? Gevraagd of men wellicht samen een flesje wijn wilde delen? Of als de één bestelde voorgesteld om alvast voor de ander ook mee te nemen? En de mevrouw met de ogenschijnlijke haast? Gevraagd of ze wellicht een aansluitende afspraak had? En zo ja, voorgesteld om iets te bestellen wat de keuken snel op tafel kon krijgen? Nee dus. Kortom, klant niet optimaal geholpen en personeel gefrustreerd.

In de ICT is het niet veel anders: ,,Tjongejonge wat een bende bij die klant zeg, laatste updates niet geïnstalleerd, documentatie niet op orde en hij heeft werkelijk geen idee hoe hij die nieuwe technieken kan toepassen in zijn organisatie.” Ja, dank je de koekoek, daarvoor ben jíj dus ingehuurd.

Als er bij mij thuis niets lekt, bel ik ook geen loodgieter. En als er wel iets lekt, hoef ik de vakman dus niet uit te leggen wat hij precies moet doen. Ik wil een oplossing. Punt.

ResultaatGroepers worden geselecteerd op zelfwerkzaamheid. Zij gaan op zoek naar de vraag achter de vraag, durven kritisch te zijn, te adviseren en initiatief te nemen. En roepen dus nooit, maar dan ook echt nóóit: ,,ik heb hier niets te doen”. ,,Er is altijd wat te doen’, zei mijn moeder altijd al. En als een klant een uitdaging heeft die hij of zij zelf niet kan oplossen of wellicht zelf niet eens ziet, dan helpen ze daarbij. Uit zichzelf. Niet omdat ernaar gevraagd wordt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van werken bij ResultaatGroep? Neem dan contact op. Uit jezelf. Of vraag het één van onze medewerkers. Die vertellen er graag over. Uit zichzelf.