fbpx

Sfeerverslag Zorgseminar

In het pand van ResultaatGroep ging op 29 januari het eerste zorgseminar van start. Verschillende partijen waren uitgenodigd om onder het genot van een hapje en drankje de nieuwste trends op het gebied van zorg, online en ict te bespreken. De laatste wet en regelgeving legt veel verantwoordelijkheid bij de cliënt zelf neer. Cliënten blijven langer thuis wonen en hebben behoefte die hen in staalt stelt om thuis te wonen, maar wel met de mogelijkheid om snel en direct in contact te komen met een zorgverlener, mocht daar behoefte aan zijn.

Jan Huberts, managing partner van ResultaatGroep, heette iedereen welkom met een korte introductie van de ResultaatGroep en de vernieuwende manier van werken van het bedrijf. Net als in de zorg legt de ResultaatGroep veel verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf neer en wordt er gestuurd op resultaat bij de klant, niet met urenbegroting als doorslaggevende factor. Na Jan Huberts werd het stokje overgedragen aan Marcel Laan. Hij is binnen ResultaatGroep verantwoordelijk voor de zorgoplossingen en hij liet zijn licht schijnen op de integrale oplossing die binnen de zorg geboden kan worden middels effectief gebruik van ict. “Er wordt al veel gebruik gemaakt van ict, we weten veel van de cliënt, maar we doen er weinig mee,’ aldus Laan. Volgens hem is het zaak dat de zorg transformeert naar een dienstenorganisatie, om zo de organisatie flexibel te maken en de cliënt maximaal te kunnen bedienen. René Weijenberg van Boomerweb ging verder in op het onderwerp zorg op afstand.

Boomerweb bedient de markt met verschillende applicaties die middels een smartphone gebruikt kunnen worden. Zo kan het medicijngebruik van de client in de gaten worden gehouden en wordt er met de Beeldzorg-app direct contact gemaakt met de cliënt door te beeldbellen. Deze applicaties lossen volgens Weijenberg een bekend probleem op bij zorginstellingen; kortdurende zorgmomenten worden vermeden. Deze lossen namelijk over het algemeen niets op en kosten alleen maar geld. KPN ging vervolgens verder op met zorg op afstand met een presentatie van hun eigen product. Zij hebben (gesteund door het enorme telecomnetwerk van KPN) een product in de markt gezet dat de cliënt in contact stelt met een zorgverlener middels een medallionvormige ontvanger. Op deze medaillon zit een contactknop waar de cliënt contact mee op kan nemen met een hulpverlener. Wordt er op deze knop gedrukt, dan gaat direct de telefoon over bij de zorgverlener en kan hulp binnen luttele minuten, of zelfs seconden, ter plaatse zijn. Hereward Burgers sloot de presentaties af met een blik op zijn bedrijf HelpLine. HelpLine specialiseert zich in systemen die het voor zogverleners makkelijk maken om tijdschema’s bij te houden. Ook krijgen cliënten via het syteem van HelpLine inzicht in waar de zorgverlener zich bevindt. Op deze manier kunnen beide partijen direct aangesloten zijn op elkaars schema en is het plannen en uitvoeren van zorg effectiever en efficiënter geworden.

Het is duidelijk dat er veel interessante ontwikkelingen gaande zijn binnen de zorg en ict. Door de opkomst van het internet en mobiele communicatie wordt het nog makkelijker om direct contact te leggen tussen cliënten en zorgverleners en wordt de zelfredzaamheid van cliënten groter, terwijl de effectiviteit en efficiëntie van zorgverleners er eveneens op vooruit gaat. Dit eerste zorgseminar was een succesvolle dag te noemen, mede dankzij de inspirerende sprekers. Na een heerlijke luch vertrok iedereen met een tas voor inspiratie en informatie weer naar huis. Wat ons betreft tot de volgende keer, bent u er dan ook bij?