Citrix Solution Day 2018 (deel 1)

Op 2 oktober bezocht ik samen met een collega de Citrix Solution Day in de Midden-Nederland hallen in Barneveld. De bezoekers konden in drie ronden kiezen uit sessies die meer op de business, techniek of producten georiënteerd waren. Daarnaast was er natuurlijk de keynote met onder andere Christian Reilly (CTO van Citrix) en Melissa Fremeijer (Senior Research analyst bij IDC).

We hebben besloten in twee blogs verslag te doen van deze dag. Dit is het eerste deel, het tweede deel volgt later.

Door: Johan Hopman

Het product dat ik deze dag het meest gehoord heb is Citrix Workspace. In elke sessie, in de keynote en in de panel discussie kwam dat weer terug. Het is duidelijk dat Citrix het product Citrix Workspace ziet als de oplossing voor de steeds maar veranderende eisen die aan de werkplek gesteld worden. Later in deze blog leg ik wat meer uit over Citrix Workspace, maar het is goed om eerst eens even naar wat ontwikkelingen in de markt te kijken.

Volgens IDC zitten we aan het begin van een digitale transformatie die de business en de manier waarop het werk zal worden uitgevoerd gaat veranderen. Deze digitale transformatie stelt daarom niet alleen andere eisen aan leiderschap en de manier waarop informatie behandeld wordt, maar ook aan de digitale werkplekomgeving die nodig is om dat werk mee uit te voeren. Deze omgeving (je workspace) zal het werk mogelijk moeten blijven maken op een manier die het beste werkt voor de werknemers. Een uitdaging hierbij is het herkennen van de behoefte van de werknemers: voldoet je workspace daar niet aan, dan zullen ze andere manieren zoeken om toch gedaan te krijgen wat ze willen. En dat zijn wellicht minder gewenste manieren, zeker als het gaat om security.

Secure Digital Perimeter

Niet geheel toevallig heeft Citrix voor dat laatste wel een oplossing: Secure Digital Perimeter (hierna SDP). SDP is een denkbeeldige ring om je workspace, waarbinnen je beschermd bent tegen alles wat de grote boze buitenwereld aan gevaren biedt. Citrix ziet security tegenwoordig namelijk als iets wat direct rond de eindgebruiker – en dus zijn workspace – zou moeten worden gerealiseerd.

Zo’n ring, dat klinkt natuurlijk mooi, maar voor wie nu een gat in de lucht springt omdat er eindelijk een product met een totaaloplossing is: dat is er niet. Het is namelijk niet één kant en klaar product wat deze SDP vormt. Het is juist een combinatie van meerdere Citrix producten waarmee de gebruiker maximaal beschermd is. Elk product pakt maar een deel van het security probleem aan: Analytics, Endpoint Management, Secure Browser, Content Collaboration, Single Sign-on, Micro VPN en ga zo maar door. Om een optimale bescherming te bereiken moet je behoorlijk wat configureren.

Met die Citrix producten is trouwens iets aan de hand wat de Citrix kenners niet zal verbazen. Ze zijn weer eens hernoemd. En – geloof het of niet – de bedoeling is dat het allemaal makkelijker en herkenbaarder is geworden: een product wordt voortaan genoemd naar ‘wat het doet’. Dat is gedeeltelijk wel gelukt. XenApp heet voortaan Citrix Virtual Apps en XenDesktop gaat door het leven als Citrix Virtual Desktops. Die begrijpen we wel. Lastiger wordt het bij ShareFile wat voortaan als Citrix Content Collaboration door het leven gaat. En of iedereen gelijk snapt dat Citrix Endpoint Management voorheen XenMobile heette is ook nog maar de vraag. Maar laten we het een kans geven, het is ook gewoon een kwestie van wennen. Alle naamswijzigingen zijn ook hier terug te vinden.

Citrix Workspace

Maar waarom ging het zo vaak over Citrix Workspace en de Citrix Workspace app? Omdat dat de middelen zijn waarmee Citrix de digitale werkplek van de toekomst mogelijk wilt maken. Met Citrix Workspace wordt alles wat een gebruiker nodig heeft bij elkaar gebracht en met de Citrix Workspace app heeft de gebruiker altijd op een uniforme en herkenbare manier toegang tot die gegevens. De Citrix Workspace app kan worden gezien als een doorontwikkelde versie van de Citrix Receiver, maar nog meer dan voorheen is geprobeerd alles er op dezelfde manier uit te laten zien. Met een mobile (app), desktop en webversie heeft de gebruiker de keuze welk device hij of zij wil gebruiken en het mooie is dat Citrix er nu voor zorgt dat de app altijd up-to-date is.

Citrix Workspace is een cloud-based oplossing. De voordelen daarvan hoef ik hier verder niet uit te leggen, daar zijn al hele boeken over geschreven. Een vraag die echter wel blijft hangen is in hoeverre bedrijven die echt niets met de cloud willen doen (of mogen doen, denk aan bepaalde overheid of opsporingsdiensten) in de toekomst nog van dergelijke functionaliteit gebruik kunnen maken. Voorlopig lijken die het te moeten doen met de nieuwe Citrix Workspace app in combinatie met hun bestaande StoreFront die on-premise staat. Maar hoe lang zit daar nog support en ontwikkeling op?

Toch kan Citrix Workspace met recht een digitale werkplek enabler worden genoemd. Met ondersteuning voor on-premise of cloud-based Virtual Apps en Desktops (voorheen XenApp/XenDesktop), SAAS en web apps (zo’n 50 build-in templates voor bijv. Office 365), Content Collaboration (voorheen ShareFile), Endpoint Management (voorheen Xenmobile) en een App Catalog (met bijv. SecureMail) kan vrijwel alle content die een gebruiker voor zijn dagelijkse werkzaamheden nodig heeft op een uniforme manier en vanuit één beheeromgeving worden aangeboden. En dat met een nog betere performance en user experience dan we al gewend waren. Hiermee maakt Citrix duidelijk dat het niet langer alleen maar bekend wil zijn als dat bedrijf van die (published) Apps en Desktops, maar veel meer als het bedrijf die de meest geschikte digitale werkplekomgeving kan leveren.

Citrix Analytics

Als afsluiter nog een paar woorden over Citrix Analytics. Met Citrix Analytics zet Citrix in op het herkennen van trends in het gebruik van door Citrix Workspace aangeboden content en het vroegtijdig detecteren van afwijkingen daarop. Deze op Azure Machine Learning gebaseerde cloud-oplossing kan een belangrijke bijdrage leveren aan het beter beveiligen van de omgeving, omdat het niet alleen bij detecteren blijft, maar er ook op geacteerd kan worden. Automatisch, of met tussenkomst van een engineer.

Hier zit zeker toekomst in, omdat een dergelijk mechanisme steeds slimmer kan worden en steeds beter kan aangeven wat verwacht gedrag is en wat afwijkend is. Keerzijde is wel dat hier een toename van beheer in kan zitten, omdat je ook weer niet wilt dat een gebruiker onterecht beperkt wordt in zijn mogelijkheden, wanneer Citrix Analytics ‘denkt’ een afwijking te zien.

Al met al was de Citrix Solution Day 2018 een prima event waarop Citrix ons aan de hand heeft genomen en heeft laten zien welke kant het wat hun betreft op gaat met de digitale werkplek van de toekomst: een via de cloud aangeboden Citrix Workspace waarin alles bij elkaar gebracht kan worden zodat eindgebruikers de dingen kunnen doen op de manier die hun het beste past.

In deel 2 van deze blog zal mijn collega João Mosso onder andere kijken naar de samenwerking tussen Citrix en Microsoft, naar de nieuwe naamgeving bij versienummers en gaat hij nog iets dieper in op de verschillende producten in Citrix Workspace.

Wilt u graag eens met iemand van ResultaatGroep spreken over deze of andere Citrix producten, neem dan gerust contact met ons op.